loader image

#Архітектура 25.03.2019

Архітектурні шедеври Фрая Отто

Німецький архітектор, який отримав всесвітнє визнання як творець тентових і мембранних конструкцій, які він застосовував у своїх незвичайних спорудах.

Символічно, що ім’я «Фрай» з німецької мови перекладається як «вільний». Саме свободою творчості й сміливими експериментами запам’ятався Фрай Отто в історії архітектури. Він завжди шукав нові шляхи, щоб за допомогою мінімальних засобів досягти максимального результату – звідси його захопленість «полегшеними» конструкціями, які й принесли йому славу.

Натхнення – в природі

Фрай Отто неодноразово говорив, що натхнення для своїх робіт він черпав з природи. Його спорудження виникали як прототипи природних форм. Це оптимальні конструкції, «запропоновані» самою природою – вони не тільки естетичні, але й економічно вигідні.
Для пошуку і дослідження біоморфних форм Фрай Отто вивчав живу природу, експериментував, застосовуючи різні моделі – мильні плівки, підвісні конструкції. Він завжди задавався питанням – що таке природа? Для нього природа – це будинок, турбота і сміх.
Малюнок Фрая Отто, 1984 рік.

Головні споруди Фрая Отто

В архітектурі його цікавили тимчасові споруди з легких матеріалів. Відповідно, вони не всі збереглися, і мало які знаходяться в хорошому стані. Він робив гігантські оболонки, намети, намети з парусини, поліхлорвінілу, пластика – а вони «живуть» недовго.

Найвідоміша робота архітектора – дах павільйону Німеччини на «Експо-1967» в Монреалі (Канада). Павільйон був величезним – він займав площу 8000 м². Для натягу єдиної мембрани знадобилося 8 опор висотою від 14 до 36 м. Оболонка-мембрана була утворена натягом сталевої сітки, яку виготовили в Німеччині і доставили в Монреаль в рулонах. Основні роботи по монтажу опор і сітки зайняли 3,5 тижні, а додаткове регулювання геометрії – ще 5 тижнів.

Павільйон Німеччини на виставці в Монреалі став ще однією віхою в історії архітектури й прототипом нового покоління покрівельних конструкцій. Попри тимчасовість цієї споруди, павільйон залишався дієздатним до 90-х років – його використовували як критий дитячий майданчик.

Однією з головних робіт його життя є дах Мюнхенського олімпійського стадіону, побудованого в 1972 році. Трибуни стадіону і частина території олімпійського парку покриті гігантськими висячими перекриттями-оболонками. Прозорий дах стадіону – єдиний довгожитель з ранніх споруд Фрая Отто.

У 1985 році в місті Ер-Ріяр (Саудівська Аравія) побудували конференц-зал для проведення державних прийомів і культурних фестивалів. Фрай Отто став одним з архітекторів даного проекту.

У 2000 році японський архітектор Шугер Бан залучив Фрая Отто як фахівця з проектування надлегких великопрольотних покриттів для спільної роботи над павільйоном Японії для Всесвітньої виставки в Ганновері (Німеччина). Монументальне оригамі стало одним з найгучніших проектів на «Expo-2000».

Японський павільйон був зроблений з паперу та являв собою конструкцію, подібну сотам. Матеріал, обраний для зведення всієї несучої конструкції, і технологія її зведення вивели японський павільйон в розряд інженерно-технічних шедеврів.

Використання багатошарового картону в якості матеріалу для основних несучих елементів, по суті, порушило негласне табу на застосування паперу в будівництві. Розробникам проекту навіть довелося отримувати спеціальний дозвіл від німецького департаменту пожежної охорони на експлуатацію даної споруди.

З цим же японським архітектором Фрай Отто брав участь в створенні знакових архітектурних об’єктів і у Франції. Вони працювали над музеєм сучасного мистецтва Помпіду-Мец, що будувався у французькому місті Мец з 2003 по 2010 рік.

Будівля музею відрізняється оригінальною формою даху. «Китайська капелюх» – так прозвали дах-покривало будівлі музею. У цьому проекті також вгадується неповторний стиль Фрая Отто.

Фрай Отто як засновник сучасної сонцезахисної системи Parus
Одним з перших його значних споруд, які викликали великий резонанс у світі мистецтва та архітектури, були три павільйони для садової виставки в Касселі (Німеччина), зведені в 1955 році.

Ці пневматичні розтягнуті мембранні структури стали «прабатьками» сучасних сонцезахисних систем Parus, які є в асортименті компанії MANEZH. Parus – натяжна тентова система, яка має міцну конструкцію, легко адаптується практично до будь-яких ландшафтних умов і ідеально підходить для захисту терас великих розмірів від сонця і невеликого дощу.Ці пневматичні розтягнуті мембранні структури стали «прабатьками» сучасних сонцезахисних систем Parus, які є в асортименті компанії MANEZH. Parus – натяжна тентова система, яка має міцну конструкцію, легко адаптується практично до будь-яких ландшафтних умов і ідеально підходить для захисту терас великих розмірів від сонця і невеликого дощу.

Також вам може сподобатися